Rehabilitant - zdjęcie
Powrót do listy artykułów

Ból piszczeli (shin splint)

(ból piszczeli, tendinopatia mięśnia piszczelowego, z ang. Medial tibial stress syndrome [MTSS])

Shin splints to różnie definiowane określenie urazów powodujących ból piszczeli na wysokości jednej trzeciej dalszej kości piszczelowej. Występuje on najczęściej u biegaczy. Uraz ten można podzielić na:

• Shin splints przedni (anterior)  związany z mikrouszkodzeniami mięśnia piszczelowego przedniego (z łac. M.tibialis anterior), powoduje ból w jednej trzeciej dystalnej piszczeli po stronie przednio-prześrodkowej.
  • Shin splints tylny (posterior)  związany z przeciążeniem mięśnia piszczelowego tylnego (z łac. M.tibialis posterior), pacjent odczuwa dolegliwości grzbietowo w stosunku do kostki przyśrodkowej (z łac. malleolus medialis).

Ból piszczeli u biegaczy spowodowany jest osłabieniem, niewydolnością oraz skróceniem mięśni piszczelowych przednich w wyniku dysbalansu (zaburzenia równowagi mięśniowej) w stosunku do grupy tylnej podudzia (silny, napięty mięsień brzuchaty i płaszczkowaty), która ustawia stopę w pronacji. Najczęściej kontuzja ta dotyczy biegaczy długodystansowych, ale również zawodników uprawiających sporty związane z nagłym przyspieszaniem i hamowaniem (tenis, piłka nożna, koszykówka). W mechanizmie tworzenia się tej patologii istotną rolę odgrywa staw skokowy, a więc ustawienie stopy w pronacji lub supinacji, nieodpowiednie obuwie, długie wybiegania po twardym podłożu (wyczerpanie mechanizmów absorbujących wstrząsy) oraz bardzo intensywny trening, w szczególności górski, gdzie podczas zbiegów dochodzi do maksymalnego obciążenia mięśnia piszczelowego przedniego obciążającego kość piszczelową. To z kolei prowadzi do podrażnienia bogato unaczynionej i unerwionej okostnej, powodując tym samym stan zapalny wywołujący silny ból.

Objawy Shin splints

• Ból przednio-przyśrodkowej powierzchni goleni (odmiana przednia)
  • Ból grzbietowo w stosunku do kostki przyśrodkowej (odmiana tylna)
  • Bolesność palpacyjna (uciskowa)
  • Możliwy obrzęk
  • Objawy wyraźnie odczuwane po treningu oraz kolejnego dnia po przebudzeniu
  • Prowokacja dolegliwości podczas oporowanego zgięcia grzbietowego stopy (anterior shin splints) lub oporowanej inwersji (posteriori shin splints) oraz podczas biernego zgięcia podeszwowego lub ewersji stopy analogicznie w przednim i tylnym shin splints.

Jak leczyć ból piszczeli związany z Shin splints u biegaczy?

W początkowym stadium konieczny jest odpoczynek, chłodzenie/krioterapia, normalizacja tkankowa z wykorzystaniem technik manualnych tkanek miękkich w obrębie mięśni podudzia, ćwiczenia wzmacniające oraz rozciągające, analiza biomechaniczna całego ciała, w leczeniu powinno uwzględnić się również leczenie kręgosłupa lędźwiowego, miednicy oraz zmianę obuwia.

Dodać należy, że nieleczony ból piszczeli u biegaczy i kontynuowanie treningu może doprowadzić do tzw. złamania zmęczeniowego (z ang. Stress Fracture), a więc wczesna interwencja ma w takich wypadkach kluczowe znaczenie.