Rehabilitant - zdjęcie
Powrót do listy artykułów

Łokieć tenisisty

(z ang. Tennis elbow), zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej
(z łac. lateral epicondylitis)

Czym jest „ łokieć tenisisty”?

Terminem tym określa się zapalenie tkanek miękkich, a dokładnie mięśni, w miejscu ich przyczepu do nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Dotyczy to przede wszystkim mięśnia prostownika krótkiego nadgarstka ECRB (z łac. extensor carpi radialis longus) oraz mięśnia prostownika palców (z łac. m.extensor digitorum). Badania pokazały, że te zmiany degeneracyjne spowodowane są uszkodzeniami włókien kolagenowych i tzw. neowasuklaryzacją, czyli zaburzeniem ukrwienia wskutek zbyt intensywnego obciążania.

Łokieć tenisisty dotyka pacjentów w przedziale wiekowym od 30 do 60 lat. Nazwa sugeruje, że na taki uraz łokcia cierpią tenisiści, lecz tylko ok. 5 procent pacjentów stanowią osoby uprawiające ten sport. Około 10 procent zawodników na pewnym etapie swojej kariery odczuwa dolegliwości związane z tą patologią. Przyczyna najczęściej tkwi w błędach technicznych podczas wykonywania „spóźnionego” bekhendu i dotyczy częściej amatorów oraz zawodników na początkowym etapie kariery. Z problemem tym borykają się również osoby pracujące w biurach (przyczyną jest pisanie na klawiaturze) oraz wykonujące zawody związane z powtarzaniem ruchów nadgarstka z silnym chwytem (np. używanie śrubokrętów).

Objawy schorzenia

• Ból odczuwany po bocznej stronie łokcia w okolicy nadkłykcia bocznego
  • Bolesność palpacyjna (dotykowa) tej okolicy
  • Nasilenie dolegliwości podczas zgięcia grzbietowego nadgarstka (prostowanie)
  • Często trudności z wykonaniem prostych czynności, takich jak otwieranie drzwi, podanie ręki czy utrzymanie szklanki

Jak zdiagnozować taki uraz łokcia?

Diagnoza opiera się na wywiadzie oraz wykonaniu badania klinicznego podczas testowania funkcjonalnego. Należy uwzględnić problemy w odcinku szyjnym, które mogą powodować bóle promieniujące do okolicy nadkłykcia bocznego, oraz zaburzenia metaboliczne narządów wewnętrznych (np. wątroby). Należy też wykluczyć inne możliwe patologie występujące w samym stawie łokciowym, jak np. zapalenie głowy kości promieniowej lub martwicę kostno–chrzęstną.

Jak przebiega leczenie łokcia tenisisty?

W gabinetach terapii manualnej i osteopatii odchodzi się od tradycyjnych metod leczenia. Terapia polega na uwzględnieniu przyczyn, które spowodowały uraz łokcia u pacjenta oraz stosowanie holistycznej terapii przywracającej równowagę nerwowo-mięśniową zarówno na poziomie kręgosłupa szyjnego, narządów wewnętrznych, jak i samego łokcia, z wykorzystaniem nowoczesnych technik terapii manualnej.