Rehabilitant - zdjęcie
Powrót do listy artykułów

Zapalenie ścięgna Achillesa

(Achilles Tendinitis, Achilles tendinopathy)

Ścięgno Achillesa jest jednym z najsilniejszych ścięgien ludzkiego organizmu. Łączy ze sobą mięsień brzuchaty (musculus gastrocnemius) i mięsień płaszczkowaty (musculus soleus), tworzące przyczep końcowy na guzie piętowym. Jako przedłużenie tych mięśni powoduje zgięcie podeszwowe stopy: pronację lub supinację. Mięśnie tworzące ścięgno Achillesa należą do grupy mięśni posturalnych (zapewniających prawidłową postawę ciała), które charakteryzuje tendencja do skracania. Podczas aktywności fizycznej obciążającej stopy – na przykład biegu - przeciążenia przenoszone przez ścięgno Achillesa mogą nawet dziesięciokrotnie przewyższyć masę ciała. Ścięgno Achillesa jest strukturą o anatomicznym słabym ukrwieniu. Powoduje to, że w sprzyjających warunkach, a do takich zaliczyć należy sumujące się mikrourazy powstałe podczas uprawiania sportu, szczególnie narażone jest ono na uszkodzenie. Ponadto słabe ukrwienie spowalnia proces leczenia w ścięgnie już uszkodzonym.

Czynniki powodujące zapalenie ścięgna Achillesa

• Zbyt duża objętość treningowa - powstające mikorurazy sumują się i może dojść do zapalenia
  • Zaburzenia biomechaniczne - stopa wydrążona, szpotawość przodostopia, skrócenie mm.kulszowo golenowych, rotacja miednicy, pronowanie stopy podczas biegu
  • Choroby metaboliczne - cukrzyca, otyłość
  • Płeć – zapalenie ścięgna Achillesa znacznie częściej dotyka mężczyzn
  • Zaniedbanie technik rozciągających mięśnie w ramach treningu lub niepoprawne ich wykonywanie.
  • Intensywne treningi biegowe pod górę powodujące skracanie ścięgna i wytworzenie silnego napięcia mm.łydki
  • Nieodpowiednia technika biegu, niewłaściwie dobrane obuwie

Objawy zapalenia ścięgna Achillesa

• Ból nad przyczepem mięśnia trójgłowego łydki do guza piętowego pojawiający się podczas obciążania
  • Dotykowa bolesność okolicy guza piętowego i okolic ścięgna
  • Obrzęk, zaczerwienienie i ocieplenie tkanek
  • „Trzeszczenie“ ścięgna

Leczenie ścięgna Achillesa

Podstawowym zaleceniem w leczeniu zdiagnozowanego zapalenia ścięgna Achillesa jest zminimalizowanie lub zaniechanie treningu. Aby przyspieszyć regenerację, ważne jest by wdrożyć także rehabilitację, terapię manualną, trening funkcjonalny oraz nauczyć się prawidłowego rozciągania poprzez stosowanie technik poizimoetrycznej relaksacji mięśni.

W zależności od stopnia zaawansowania procesu chorobowego, regeneracja ścięgna Achillesa może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy. Nieleczone zapalenie ścięgna może spowodować jego całkowite uszkodzenie, które w konsekwencji może także doprowadzić do końcowego stadium - zerwania ścięgna.