bole piszczeli Kraków

Ból piszczeli (shin splint)

Bóle piszczeli bardzo często pojawiają się po intensywnym wysiłku fizycznym, wówczas dają się we znaki przy bieganiu i chodzeniu. Przewlekły zespół przedziałów powięziowych jest jedną z wielu możliwych przyczyn bólu piszczeli. Najczęściej występuje u początkowych biegaczy, niemających odpowiednio wytrenowanych mięśni piszczelowych przednich, choć nie tylko.

Jesteś sportowcem? Masz problem z “bolącymi piszczelami”?
Umów się na rehabilitację piszczeli

Ból piszczeli u biegaczy – czym jest?

Shin splints to różnie definiowane określenie urazów powodujących ból piszczeli na wysokości jednej trzeciej dalszej kości piszczelowej. Uraz ten można podzielić na:

• Shin splints przedni (anterior) – związany z mikrouszkodzeniami mięśnia piszczelowego przedniego (z łac. M.tibialis anterior), powoduje ból w jednej trzeciej dystalnej piszczeli po stronie przednio-prześrodkowej.
  • Shin splints tylny (posterior) – związany z przeciążeniem mięśnia piszczelowego tylnego (z łac. M.tibialis posterior), pacjent odczuwa dolegliwości grzbietowo w stosunku do kostki przyśrodkowej (z łac. malleolus medialis).

Jakie są przyczyny bólu piszczeli?

Ból piszczeli u biegaczy spowodowany jest osłabieniem, niewydolnością oraz skróceniem mięśni piszczelowych przednich w wyniku dysbalansu (zaburzenia równowagi mięśniowej) w stosunku do grupy tylnej podudzia (silny, napięty mięsień brzuchaty i płaszczkowaty), która ustawia stopę w pronacji. Najczęściej kontuzja ta dotyczy biegaczy długodystansowych, ale również zawodników uprawiających sporty związane z nagłym przyspieszaniem i hamowaniem (tenis, piłka nożna, koszykówka). W mechanizmie tworzenia się tej patologii istotną rolę odgrywa staw skokowy, a więc ustawienie stopy w pronacji lub supinacji, nieodpowiednie obuwie, długie wybiegania po twardym podłożu (wyczerpanie mechanizmów absorbujących wstrząsy) oraz bardzo intensywny trening, w szczególności górski, gdzie podczas zbiegów dochodzi do maksymalnego obciążenia mięśnia piszczelowego przedniego obciążającego kość piszczelową. To z kolei prowadzi do podrażnienia bogato unaczynionej i unerwionej okostnej, powodując tym samym stan zapalny wywołujący silny ból.

Jakie objawy daje zespół przeciążenia kości piszczelowej?

Do typowych objawów przy zespole przeciążenia kości piszczelowej należą: ból występujący wzdłuż bocznej krawędzi kości piszczelowej, tkliwość, uczucie sztywności, drętwienie.

W niektórych przypadkach (około 50-60%) wymienione wyżej objawy występują obustronnie.

Rehabilitacja zespołu przeciążenia piszczeli Kraków

W przypadku, gdy ból piszczeli nie ustępuje sam, a problem się nasila, po 1-2 tygodniach obserwacji, należy poszukać pomocy u wykwalifikowanego fizjoterapeuty.

W początkowym stadium konieczny jest odpoczynek, chłodzenie/krioterapia, normalizacja tkankowa z wykorzystaniem technik manualnych tkanek miękkich w obrębie mięśni podudzia, ćwiczenia wzmacniające oraz rozciągające, analiza biomechaniczna całego ciała, w leczeniu powinno uwzględnić się również leczenie kręgosłupa lędźwiowego, miednicy oraz zmianę obuwia.

W leczeniu dolegliwości bólowych bardzo skuteczne okazują się też metody powięziowe, dzięki którym możliwe jest błyskawiczne przywrócenie kształtu powięzi, wyeliminowanie bólu i przywrócenie zdolności fizjologicznego gojenia.

Dodać należy, że nieleczony ból piszczeli u biegaczy i kontynuowanie treningu może doprowadzić do tzw. złamania zmęczeniowego (z ang. Stress Fracture), a więc wczesna interwencja ma w takich wypadkach kluczowe znaczenie.

FAQ – najważniejsze pytania dotyczące bólu piszczeli

Co zrobić, aby ból piszczeli nie wrócił?

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia bólu piszczeli w przyszłości, ważna jest profilaktyka, obejmująca m.in. noszenie prawidłowego obuwia, stosowanie wkładek ortopedycznych, terapię manualną, odpowiednio dobrany plan treningowy

Czy istnieją jakieś domowe sposoby na ból piszczeli?

Generalnie tak, ale efekty nie będą widoczne szybko. Trzeba przede wszystkim pracować ze swoim ciałem regularnie, dbając o jego ruchomość i elastyczność. Na efekty zawsze trzeba jednak poczekać nawet kilka miesięcy.

W ramach zabiegów fizjoterapeutycznych prowadzę kompleksową rehabilitację: