bole piszczeli Kraków

Ból piszczeli (shin splint)

Bóle piszczeli bardzo często pojawiają się po intensywnym wysiłku fizycznym, wówczas dają się we znaki przy bieganiu i chodzeniu. Przewlekły zespół przedziałów powięziowych jest jedną z wielu możliwych przyczyn bólu piszczeli. Najczęściej występuje u początkowych biegaczy, niemających odpowiednio wytrenowanych mięśni piszczelowych przednich, choć nie tylko.

Jesteś sportowcem? Masz problem z “bolącymi piszczelami”?
Umów się na rehabilitację piszczeli

Ból piszczeli u biegaczy – czym jest?

Shin splints to różnie definiowane określenie urazów powodujących ból piszczeli na wysokości jednej trzeciej dalszej kości piszczelowej. Uraz ten można podzielić na:

• Shin splints przedni (anterior) – związany z mikrouszkodzeniami mięśnia piszczelowego przedniego (z łac. M.tibialis anterior), powoduje ból w jednej trzeciej dystalnej piszczeli po stronie przednio-prześrodkowej.
  • Shin splints tylny (posterior) – związany z przeciążeniem mięśnia piszczelowego tylnego (z łac. M.tibialis posterior), pacjent odczuwa dolegliwości grzbietowo w stosunku do kostki przyśrodkowej (z łac. malleolus medialis).

Jakie są przyczyny bólu piszczeli?

Ból piszczeli u biegaczy spowodowany jest osłabieniem, niewydolnością oraz skróceniem mięśni piszczelowych przednich w wyniku dysbalansu (zaburzenia równowagi mięśniowej) w stosunku do grupy tylnej podudzia (silny, napięty mięsień brzuchaty i płaszczkowaty), która ustawia stopę w pronacji. Najczęściej kontuzja ta dotyczy biegaczy długodystansowych, ale również zawodników uprawiających sporty związane z nagłym przyspieszaniem i hamowaniem (tenis, piłka nożna, koszykówka). W mechanizmie tworzenia się tej patologii istotną rolę odgrywa staw skokowy, a więc ustawienie stopy w pronacji lub supinacji, nieodpowiednie obuwie, długie wybiegania po twardym podłożu (wyczerpanie mechanizmów absorbujących wstrząsy) oraz bardzo intensywny trening, w szczególności górski, gdzie podczas zbiegów dochodzi do maksymalnego obciążenia mięśnia piszczelowego przedniego obciążającego kość piszczelową. To z kolei prowadzi do podrażnienia bogato unaczynionej i unerwionej okostnej, powodując tym samym stan zapalny wywołujący silny ból.

Jakie objawy daje zespół przeciążenia kości piszczelowej?

Do typowych objawów przy zespole przeciążenia kości piszczelowej należą: ból występujący wzdłuż bocznej krawędzi kości piszczelowej, tkliwość, uczucie sztywności, drętwienie.

W niektórych przypadkach (około 50-60%) wymienione wyżej objawy występują obustronnie.

Rehabilitacja zespołu przeciążenia piszczeli Kraków

W przypadku, gdy ból piszczeli nie ustępuje sam, a problem się nasila, po 1-2 tygodniach obserwacji, należy poszukać pomocy u wykwalifikowanego fizjoterapeuty.

W początkowym stadium konieczny jest odpoczynek, chłodzenie/krioterapia, normalizacja tkankowa z wykorzystaniem technik manualnych tkanek miękkich w obrębie mięśni podudzia, ćwiczenia wzmacniające oraz rozciągające, analiza biomechaniczna całego ciała, w leczeniu powinno uwzględnić się również leczenie kręgosłupa lędźwiowego, miednicy oraz zmianę obuwia.

W leczeniu dolegliwości bólowych bardzo skuteczne okazują się też metody powięziowe, dzięki którym możliwe jest błyskawiczne przywrócenie kształtu powięzi, wyeliminowanie bólu i przywrócenie zdolności fizjologicznego gojenia.

Dodać należy, że nieleczony ból piszczeli u biegaczy i kontynuowanie treningu może doprowadzić do tzw. złamania zmęczeniowego (z ang. Stress Fracture), a więc wczesna interwencja ma w takich wypadkach kluczowe znaczenie.

FAQ – najważniejsze pytania dotyczące bólu piszczeli

Co zrobić, aby ból piszczeli nie wrócił?

Zdaniem eksperta

0032 2 33 Kraków
Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia bólu piszczeli w przyszłości, ważna jest profilaktyka, obejmująca m.in. noszenie prawidłowego obuwia, stosowanie wkładek ortopedycznych, terapię manualną, odpowiednio dobrany plan treningowy – fizjoterapeuta Jakub Fiejdasz

Czy istnieją jakieś domowe sposoby na ból piszczeli?

Generalnie tak, ale efekty nie będą widoczne szybko. Trzeba przede wszystkim pracować ze swoim ciałem regularnie, dbając o jego ruchomość i elastyczność. Na efekty zawsze trzeba jednak poczekać nawet kilka miesięcy.

W ramach zabiegów fizjoterapeutycznych prowadzę kompleksową rehabilitację: