dyskopatie KrakówDyskopatie

Dyskopatie to bardzo szerokie pojęcie, odnoszące się do chorób krążka międzykręgowego. Jest to bardzo popularna choroba cywilizacyjna, która może być efektem urazu, bądź niezdrowego trybu życia. Dotyka zdecydowaną większość osób na całym świecie.

Silny ból pleców uniemożliwia Ci funkcjonowanie?

To może być dyskopatia. Zapisz się już dziś na konsultację fizjoterapeutyczną do gabinetu rehabilitacji Fiejdasz w Krakowie

Czym są dyskopatie?

W powszechnym rozumieniu dyskopatie sprowadzają się do przepukliny dysku, co najczęściej prowadzi do ucisku na korzeń o objawach rwy kulszowej. Inne równie popularne określenia tej choroby to: postrzał, zapalenie korzonków. W dyskopatii dochodzi do zmniejszenia wysokości dysku, co bardzo szybko prowadzi do zmian zwyrodnieniowych w obrębie kręgosłupa, a to z kolei skutkuje bólami kręgosłupa, które najczęściej występują przy dłuższych jednostajnych pozycjach ciała lub po wysiłku, pracy fizycznej. Nasilenie dolegliwości bólowych uzależnione jest od wielkości przepukliny oraz jej umiejscowienia w kanale.

Wyróżnia się dwa typy przebiegu dyskopatii:

• ostra rwa kulszowa przechodząca w ból przewlekły lub mijający bez śladu;
  • przewlekły zespół bólowy kręgosłupa.

Objawy dyskopatii

Do najczęściej występujących objawów dyskopatii można zaliczyć:

• ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym i lędźwiowo-krzyżowym (początkowo ostry, potem przewlekły);
  • promieniowanie bólu wzdłuż pośladków, stawu biodrowego, kończyn dolnych (ból w dyskopatii promieniuje w zależności od segmentu, który uległ uszkodzeniu);
  • niedowład mięśni;
  • czasami zaburzenia czucia;
  • wzmożone napięcie mięśni przykręgosłupowych.

Przyczyny dyskopatii lędźwiowej

Do najczęstszych przyczyn przeciążeń w obrębie krążków międzykręgowych zalicza się:

• naturalne procesy starzenia się organizmu;
  • patologie układu kostno-stawowego;
  • niewłaściwy sposób siedzenia – siedzenie ze skłonem w przód;
  • skłonności genetyczne;
  • stosowanie sterydowych środków dopingujących;
  • otyłość;
  • osteoporoza.

Jak leczyć dyskopatię?

Leczenie dyskopatii zawsze należy rozpocząć od leczenia zachowawczego. Pomimo że leczenie zachowawcze nie zmniejsza w żaden sposób wielkości przepukliny, daje natomiast szanse na ustąpienie lub zmniejszenie dolegliwości bólowych. Najlepsze rezultaty w leczeniu zachowawczym przynoszą zabiegi fizjoterapeutyczne.

Leczenie operacyjne

Operacja dyskopatii jest zalecana tylko wtedy, kiedy leczenie zachowawcze nie przynosi żadnych efektów. O leczeniu operacyjnym decyduje m.in. obraz kliniczny chorego, czas trwania schorzenia, uciążliwość choroby w codziennych sytuacjach.

Rehabilitacja w leczeniu dyskopatii

Rehabilitacja oraz zabiegi fizjoterapeutyczne to niezbędny i kluczowy etap leczenia dyskopatii. Aby zminimalizować nieprzyjemne dolegliwości bólowe, wskazana jest przede wszystkim terapia manualna, w ramach której wykonuje się m.in.: leczenie osteopatyczne, zabiegi metodą McKenziego, masaż głęboki, masaż leczniczy, terapię manualną metodą Ackermanna.

Ponadto wskazane jest, aby podczas choroby wykonywać ćwiczenia wzmacniające i rozciągające, które skutecznie pozwolą zmniejszyć dolegliwości bólowe towarzyszące dyskopatii lędźwiowej.

Leczenie dyskopatii Kraków

Przykre dolegliwości bólowe towarzyszące dyskopatii mogą mocno uprzykrzyć życie. Aby uniknąć operacji, warto rozpocząć rehabilitację dyskopatii. Im wcześniej się na nią zdecydujemy, tym łatwiejsze i szybsze będzie leczenie. Wszystkich z dyskopatią zapraszam do gabinetu fizjoterapeutycznego Fiejdasz w Krakowie. Zajmuję się rehabilitacją dyskopatii w każdym odcinku kręgosłupa.

Jakich efektów można się spodziewać, decydując się na rehabilitację dyskopatii?

Systematyczność w stosowaniu zabiegów z zakresu fizjoterapii powoduje zmniejszenie się lub całkowite ustąpienie dolegliwości bólowych związanych z chorobą, co daje choremu szansę na to, aby uniknąć operacji.

FAQ – najważniejsze pytania dotyczące leczenia dyskopatii

Czy każdy ból kręgosłupa od razu musi oznaczać dyskopatię?

Bolący kręgosłup wcale nie musi świadczyć o dyskopatii. Może oznaczać zespół przeciążeniowy mięśni oraz inne schorzenia niezwiązane bezpośrednio z patologią kręgosłupa, takie jak zapalenie nerek, kamicę nerkową. Warto pamiętać również o tym, że dyskopatia we wczesnym stadium nie powoduje dolegliwości bólowych. Ból utożsamiany z dyskopatią pojawia się dopiero w momencie, gdy rozmiar przepukliny się znacząco zwiększa, co powoduje, że uciska ona na różne części kanału kręgowego.

Czy dyskopatię da się wyleczyć?

Dyskopatia nigdy się nie cofnie. Można jednak ten proces zahamować poprzez zmianę nawyków życia oraz rehabilitację.

Czy w przypadku dyskopatii można ćwiczyć?

Kręgosłup najbardziej nie lubi bezruchu, a to oznacza, że sama dyskopatia nie jest żadnym przeciwwskazaniem do uprawiania sportów i prowadzenia aktywnego trybu życia.

Oprócz leczenia dyskopatii specjalizuję się również w leczeniu: