ostroga pietowa Kraków

Ostroga piętowa

Zapalenie rozcięgna podeszwowego, zwane również ostrogą piętową, jest jedną z najczęściej występujących chorób stóp. Występuje najczęściej u sportowców, ale i u osób starszych, u których z różnych powodów stopy ulegają deformacji. Ostroga piętowa jest przyczyną uprzykrzających życie dolegliwości, dlatego wymaga podjęcia leczenia.

Ostroga piętowa ogranicza lub uniemożliwia Ci chodzenie i stanie?
Zapisz się na rehabilitację ostrogi piętowej

Czym jest ostroga piętowa?

Ostrogi piętowe to narośla kostne, wyrastające z kości piętowej w kierunku rozcięgna podeszwowego i innych tkanek położonych w pobliżu. Powodują uciążliwe dolegliwości bólowe, pojawiające się najczęściej przy pierwszych krokach stawianych rano. Jest to bardzo poważne schorzenie, które dotyka coraz to większą liczbę osób.

Jak powstaje ostroga piętowa?

Ostroga piętowa powstaje na skutek zmian zapalno-zwyrodnieniowych przyczepu rozcięgna podeszwowego do kości piętowej. Stan zapalny powstaje najczęściej w wyniku noszenia niewygodnych butów, uprawiania niektórych sportów, urazu, przeciążenia, nadwagi, otyłości. W wyniku długotrwałego utrzymywania się stanu zapalnego, w miejscu przyczepu zaczynają odkładać się złogi wapienne i dochodzi do powstania narośli na kości piętowej od strony podeszwy. Ostroga piętowa może występować jedno lub obustronnie.

Przyczyny ostrogi piętowej

Do głównych przyczyn odpowiadających za zapalenia rozcięgna podeszwowego zalicza się:

• nadwagę, otyłość;
  • pracę stojącą,
  • nieodpowiednio dopasowane obuwie,
  • uprawianie sportów, które intensywnie obciążają stopy;
  • przeciążenia stóp;
  • podeszły wiek (naturalne niszczenie elementów kostno-stawowych).

Ostroga piętowa – objawy

Rozpoznanie ostrogi piętowej dokonuje się na podstawie objawów. Najbardziej typowym objawem ostrogi piętowej jest ból pięty przy chodzeniu. Najbardziej nasilony przy stawianiu pierwszych kroków, a wraz z “rozchodzeniem stopy” – słabnący. Charakterystyczne dla ostrogi piętowej jest również to, że ból nasila się ponownie przy dłuższym chodzeniu lub przeciążeniu stopy.

Jak leczyć ostrogę piętową?

Leczenie ostrogi piętowej to długotrwały proces, który wymaga cierpliwości ze strony Pacjenta. Ponieważ powstanie stanu zapalnego z reguły nie daje przez długi czas żadnych objawów, rozpoznanie występowania ostrogi piętowej zazwyczaj odbywa się za późno. W celu diagnostyki i podjęcia leczenia ostrogi piętowej należy udać się do ortopedy, który przeprowadzi odpowiednie testy oraz skieruje na badania RTG. Warto dodać, że w przypadku leczenia ostrogi piętowej domowe sposoby na ostrogi są zupełnie nieskuteczne.

Fizjoterapia w leczeniu ostrogi piętowej

Pomocna w leczeniu ostrogi piętowej jest, oprócz przyjmowania leków przeciwzapalnych, fizjoterapia. Na odpowiednią rehabilitację ostróg piętowych składają się zabiegi fizjoterapeutyczne wykonywane pod okiem fizjoterapeuty oraz ćwiczenia, które można wykonywać samodzielnie w domu. W rehabilitacji ostróg piętowych wykorzystuje się zarówno kinezyterapię, jak i fizykoterapię.

Metody kinezyterapeutyczne, do których można zaliczyć ćwiczenia wzmacniające i rozciągające odpowiednie grupy mięśniowe, są stosowane po to, aby zneutralizować negatywny wpływ czynników zakłócających prawidłową funkcję stopy. Ważne jest, aby Pacjent najpierw pod okiem fizjoterapeuty, a potem samodzielnie w domu wykonywał zlecone ćwiczenia. Odpowiednio dobrane ćwiczenia na ostrogi piętowe wspomagają ukrwienie i odżywienie okolicy rozcięgna podeszwowego, dzięki czemu stan zapalny szybciej się goi.

Rehabilitacja ostrogi piętowej Kraków

Pacjentom zmagającym się z ostrogą piętową oferuję kilka sprawdzonych metod leczenia fizjoterapeutycznego. Największą skuteczność uzyskamy łącząc kilka z nich. W zależności od wyniku przeprowadzonej diagnozy fizjoterapeutycznej w leczeniu ostróg piętowych możemy wykorzystać: terapię manualną, taping powięziowy, metodę McKenziego.

FAQ – najważniejsze pytania dotyczące leczenia ostrogi piętowej

Czy ostrogi piętowe trzeba operować?

Jeżeli leczenie zachowawcze, obejmujące m.in. fizjoterapię, nie przynosi efektów, konieczny może być zabieg chirurgiczny, podczas którego wyrośla kostne zostaną usunięte.

Jak długo trwa leczenie ostrogi piętowej?

Leczenie ostrogi to proces długotrwały, który wymaga podejścia kompleksowego. Jednak ostateczny czas trwania leczenia uzależniony jest w głównej mierze od zaawansowania problemu. Moi Pacjenci często już po 2 wizytach widzą znaczne ustąpienie dolegliwości bólowych. Jednak najlepsze efekty leczenia można uzyskać, łącząc rehabilitację z fizykoterapią (np. terapia falą uderzeniową).

Jak często należy przychodzić na zabiegi rehabilitacyjne ostrogi piętowej?

W przypadku leczenia ostrogi piętowej zaleca się częstotliwość 1-2 razy w tygodniu. Dla osób bardzo zapracowanych oferuję rehabilitację z dojazdem do domu.

Zajmuję się również leczeniem takich dolegliwości, jak: