zerwanie naderwanie miesni sciegien wiezadel Kraków

Zerwanie i naderwanie mięśni, ścięgien i więzadeł

Naderwanie ścięgna, podobnie jak mięśnia czy więzadła to uraz, który nie wymaga interwencji chirurgicznej. Nie oznacza to jednak, że jest to łagodna kontuzja, ponieważ raz naderwane ścięgno będzie już podatne na zerwania.

Naderwałeś mięsień?
Skonsultuj się z fizjoterapeutą

Jak odróżnić zerwanie od naderwania mięśni?

W przypadku naderwania mięśnia mamy do czynienia z częściowym uszkodzeniem włókien mięśniowych, co oznacza, że tylko w jakimś stopniu dochodzi do ograniczenia sprawności (naderwanie mięśni najczęściej uniemożliwia poszkodowanemu wykonywanie skomplikowanych działań ruchowych). Natomiast zerwanie mięśni to bardzo rozległe, najczęściej całkowite rozerwanie włókien mięśniowych, a także naczyń krwionośnych i drobnych nerwów. Zerwaniu mięśni bardzo często towarzyszy miejscowy, ostry, a nawet “rozrywający” ból.

Urazy tego typu mogą wystąpić niemal w każdym mięśniu organizmu, ale najczęściej dotyczą mięśni kończyn dolnych:

• mięśnia brzuchatego łydki;
  • mięśnia podeszwowego;
  • mięśnia czworogłowego;
  • grupy kulszowo-goleniowej.

Jakie są przyczyny naderwania mięśni?

Do naderwania mięśni może dojść na skutek:

• przeciążenia fizycznego;
  • podjęcia aktywności fizycznej bez wcześniejszego przygotowania (rozgrzewki);
  • kontynuacji aktywności fizycznej pomimo zmęczenia mięśni;
  • nagłego i gwałtownego ruchu;
  • nadmiernego rozciągnięcia mięśnia;
  • używania środków anabolicznych powodujących znaczny rozrost tkanki mięśniowej.

Objawy naderwanych mięśni

W zależności od siły czynnika uszkadzającego oraz indywidualnej wytrzymałości mięsień, podobnie jak ścięgno oraz więzadło, może ulec naciągnięciu, naderwaniu lub całkowitemu zerwaniu. Jednak wszystkie te przypadki posiadają zbliżone do siebie objawy, do których zaliczyć można:

• nagły i ostry ból;
  • stan zapalny;
  • krwiak,
  • wrażliwość palpacyjną;
  • siniaki – są skutkiem przerwania ciągłości okolicznych naczyń krwionośnych i wylewu krwi do tkanek.

Zerwanie więzadeł krzyżowych – jak się objawia?

Zerwanie więzadeł krzyżowych stawu kolanowego (przedniego lub tylnego) to kontuzja dwóch największych i jednocześnie najważniejszych więzadeł, które znajdują się w kolanie. Największe szkody powstają w momencie, gdy dojdzie do zerwania więzadła krzyżowego przedniego. Często zdarza się to osobom regularnie uprawiającym sport. Do głównych objawów świadczących o zerwaniu więzadeł krzyżowych można zaliczyć “uciekanie kolana” połączone z ostrym bólem i charakterystycznym dźwiękiem.

Jeżeli tego urazu nie leczymy, niestabilność może powodować dalsze urazy w stawie. W tym wypadku konieczna jest jednak operacja rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego, a po operacji rehabilitacja, która zagwarantuje całkowity powrót do sprawności.

Naderwanie mięśni, ścięgien, więzadeł – postępowanie i leczenie

W związku z coraz większą popularnością aktywności fizycznej, następuje wzrost urazów aparatu ruchu. W dużej mierze obejmują one tkanki miękkie, w tym naciągnięcia i naderwania mięśni. Naderwane, naciągnięte lub zerwane ścięgno wymaga leczenia zachowawczego łączącego rehabilitację z fizykoterapią.

Rehabilitacja naderwanych mięśni Kraków

Zabiegi rehabilitacyjne dotyczą zwykle naderwanych mięśni, ponieważ mięśnie zerwane kwalifikują się do leczenia operacyjnego, jednak zdarzają się również takie przypadki, kiedy w urazach III stopnia, czyli w przypadku zerwania mięśni, stosuje się leczenie zachowawcze. Terapia naderwanych mięśni, ścięgien, więzadeł obejmuje m.in. masaż tkanek głębokich, osteopatię, taping powięziowy oraz masaż leczniczy.

Celem rehabilitacji naderwanych mięśni jest stopniowe zwiększanie zakresu ruchu dla lepszej aktywności różnych fragmentów mięśni.

FAQ – najważniejsze pytania dotyczące naderwania mięśni, ścięgien i więzadeł

Ile trwa powrót do sprawności po naderwaniu więzadła?

Ciężko jest jednoznacznie udzielić odpowiedzi na to pytanie, bo jest to uzależnione od skali problemu. Długość leczenia w przypadku naderwania więzadła waha się od kilku do kilkunastu tygodni.

Ponadto wykonuję również zabiegi rehabilitacyjne: