zwichniecia skrecenia Kraków

Zwichnięcia i skręcenia

Skręcenie i zwichnięcie stawu skokowego to najczęstsze urazy ortopedyczne kończyny dolnej. Przy prawidłowo prowadzonej fizjoterapii możliwy jest relatywnie szybki powrót do pełnej sprawności, jednak w przypadku zaniedbania, nawet taki z pozoru banalny uraz może prowadzić do przewlekłej niestabilności stawu skokowego, dając dolegliwości przez wiele lat.

Czym różni się zwichnięcie od skręcenia?

Nie należy mylić zwichnięcia ze skręceniem, ponieważ są to dwa różne urazy. Zwichnięcie to uszkodzenie, w wyniku którego dochodzi do utraty fizjologicznej łączności powierzchni stawowych kości połączonych torebką stawową. Zwichnięcie wiąże się z ogromnym bólem, który często uniemożliwia normalne funkcjonowanie i z reguły wymaga natychmiastowej interwencji lekarza, który musi uszkodzony staw odpowiednio nastawić.

Skręcenie to uszkodzenie polegające na przekroczeniu fizjologicznego zakresu ruchu w stawie. Uraz ten najczęściej wymaga konsultacji lekarskiej i zmusza pacjentów do rezygnacji z aktywności fizycznej przez pewien czas. Wyróżnia się skręcenia I, II i III stopnia. W przypadku skręcenia lekkiego (I stopnia) pojawia się niewielki krwiak i obrzęk, które dość szybko mijają. W skręceniu II stopnia objawy są znacznie bardziej nasilone. W tym wypadku wskazana jest wizyta u ortopedy, jak również rehabilitacja stawu skokowego. Skręceniu III stopnia towarzyszy silny obrzęk i ból. Przy skręceniu III stopnia konieczne jest noszenie opatrunku gipsowego przez okres około 3 tygodni.

Zwichnięcie – objawy

• silny ból;
  • obrzęk;
  • zniekształcenie obrysu stawu;
  • krwiak (siniak);
  • brak ruchów czynnych.

Skręcenie – objawy

• ból (uzależniony od stopnia skręcenia);
  • lekki obrzęk;
  • zasinienie;
  • wzmożone ocieplenie skóry w okolicy stawu;
  • tkliwość w miejscu urazu;
  • ból nasilający się podczas ruchu;
  • trudności z chodzeniem.

Leczenie skręceń i zwichnięć stawów

Nie należy lekceważyć uszkodzeń stawu skokowego, ponieważ po pewnym czasie możemy odczuć przykre dolegliwości nieleczonych zwichnięć i skręceń, które będą dawać się we znaki przez wiele lat. Niewyleczone lub też niedoleczone skręcenie może spowodować stałą destabilizację, która będzie prowadzić do szybszego zużycia stawu, czyli artrozy. W przypadku zwichnięcia stawu, kości zmieniają swoje położenie (zmniejszają swój właściwy kształt). Samodzielne ustawienie stawu może doprowadzić do poważnych powikłań takich jak chociażby martwica tkanek.

Wybór leczenia powinien być uzależniony od stopnia skomplikowania urazu. W przypadku lekkiego skręcenia w zupełności wystarczy założenie buta stabilizującego. Skręcenie II i III wymaga już stabilizacji na około 3 tygodnie. W każdym wypadku wskazane jest jednak wdrożenie leczenia terapeutycznego.

Rehabilitacja skręceń i zwichnięć stawów Kraków

Optymalny program treningowy powinien opierać się na indywidualnym i bardzo różnorodnym doborze ćwiczeń. Rehabilitacja opiera się początkowo na wdrożeniu ćwiczeń izometrycznych bez obciążenia. Następnie wdrażane są ćwiczenia, które uruchamiają całą kończynę. Bardzo dobre efekty przynoszą ćwiczenia propriocepcji oraz ćwiczenia na zwiększenie siły i elastyczności mięśni. Na szczególną uwagę zasługuje również coraz częściej stosowana terapia manualna oraz terapia tkanek miękkich. Po opanowaniu technik wykonywania ćwiczeń, Pacjent może wykonywać ćwiczenia także samodzielnie, w warunkach domowych.

Jakie efekty przynosi fizjoterapia po zwichnięciu stawów?

Dzięki zastosowaniu kompleksowej terapii fizjoterapeutycznej możliwa jej poprawa ogólnego zdrowia Pacjenta, przyspieszenie procesu gojenia się obrażeń oraz zminimalizowanie ryzyka wystąpienia ponownej kontuzji.

FAQ – najważniejsze pytania dotyczące zwichnięć i skręceń

Czy skręcenie lub zwichnięcie stawu skokowego wymaga rehabilitacji?

Skręcenie stawu skokowego zwane popularnie „skręceniem kostki” wymaga stosowania leczenia terapeutycznego. Niezastosowanie odpowiednich metod terapeutycznych może w przyszłości doprowadzić do poważnych powikłań, np. niestabilności lub zwyrodnienia stawu. Warto pamiętać również o tym, że źle dobrane leczenie lub jego brak przyczynia się do znacznego ograniczenia aktywności ruchowej.

Jak przebiega i ile trwa rehabilitacja po zwichnięciu barku?

Leczenie zwichnięcia barku polega na rehabilitacji oraz na unikaniu przeciążenia po zdjęciu protezy usztywniającej. W powrocie do sprawności uszkodzonego barku pomagają zabiegi manualne, które poprawiają sprawność stawów, przyspieszają proces gojenia, zmniejszają ryzyko wystąpienia kontuzji w przyszłości.

Oprócz rehabilitacji zwichnięć i skręceń specjalizuję się również w leczeniu: