kolano biegacza Kraków

Kolano biegacza

Kolano biegacza (zespół pasma biodrowo-piszczelowego) jest jedną z najczęściej występujących kontuzji przeciążeniowych wśród biegaczy. Najczęściej dotyka kolarzy, narciarzy, tenisistów, piłkarzy nożnych. Zespół pasma biodrowo-piszczelowego jest typową kontuzją wynikającą z cyklicznego tarcia pasma biodrowo-piszczelowego o nadkłykieć boczny kości udowej.

Ból kolana u biegacza
Umów się na konsultację z fizjoterapeutą

Kolano biegacza – co to za kontuzja?

Kolano biegacza charakteryzuje się narastającym stopniowo bólem z boku kolana o tępym lub ostrym, kłującym przebiegu. Początkowo objawy pojawiają się przebiegnięciu kilku kilometrów lub na drugi, trzeci dzień po treningu podczas chodzenia po schodach, w zaawansowanym stadium nawet niewielkie obciążanie powoduje dolegliwości. Dotyczy to około 5 procent biegaczy i stanowi ok. 12 procent wszystkich kontuzji biegowych. Ból związany jest z istniejącym już stanem zapalnym, aczkolwiek przyczyną powstania tej patologii nie muszą być problemy w samym stawie kolanowym lecz zaburzenia biomechaniczne w obrębie:

• miednicy
  • biodra
  • stawu skokowego

A więc na wyższych lub niższych „piętrach” naszego ciała.

Samo pasmo biodrowo-piszczelowe nie jest anatomicznie odrębną strukturą, lecz zgrubieniem powięzi szerokiej uda i przedłużeniem mięśni: naprężacza powięzi szerokiej (tensor fascie late) oraz pośladkowego wielkiego (gluteus maximus) kończącym się na nadkłykciu bocznym kości piszczelowej. Jego funkcja ściśle związana jest z działaniem wymienionych struktur oraz z odpowiednio wytrenowanym mięśniem pośladkowym średnim, który często jest głównym sprawcą problemu. Słaby mięsień pośladkowy średni (gluteus medius) odpowiedzialny jest za stabilizację, kontrolę miednicy podczas stawiania kroków, a więc w czasie chodzenia i biegania. Jego osłabienie powoduje przeciążenie: mięśnia naprężacza powięzi szerokiej oraz mięśnia pośladkowego wielkiego, a to powoduje już bezpośrednie skrócenie pasma biodrowo-piszczelowego i tarcie jego końcowego mało elastycznego przyczepu o struktury dobrze unerwionej tkanki łącznej wywołując stan zapalny.

Dodatkowo, gdy mamy do czynienia z

• kolanem szpotawym;
  • rotacją miednicy;
  • stopą płaską ustawioną w pronacji;

zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji pasma biodrowo-piszczelowego.

Objawy kolana biegacza

• ból pojawiający się w bocznej części stawu kolanowego, który nasila się podczas biegu;
  • dolegliwości bólowe mają charakter ostry, narastający, zmuszający do zaprzestania biegu;
  • ból z reguły występuje jedynie podczas biegu, a ustępuje po zaprzestaniu wykonywania czynności wywołującej dolegliwości bólowe.

Czynniki ryzyka wywołujące kontuzje pasma biodrowo-piszczelowego

• nieprawidłowo przeprowadzony trening, błędy treningowe;
  • zbiegi w dół (do tarcia dochodzi przy kolanie zgiętym do ponad 30 stopni);
  • brak odpowiedniej elastyczności mięśni uda;
  • osłabienie mięśni zginających i prostujących w stawie kolanowym;
  • zaburzenia biomechaniki stopy.

Leczenie kolana biegacza Kraków

W przypadku leczenia kolana biegacza bardzo ważna jest odpowiednia diagnoza polegającą na badaniu klinicznym, podczas którego terapeuta “namierza” bezpośrednią przyczynę. Podstawowym testem służącym do diagnozy klinicznej jest test Noble’a.

Leczenie kolana biegacza polega na opanowaniu stanu zapalnego oraz przywróceniu odpowiedniej funkcji na każdym z „pięter” naszego ciała odpowiedzialnych za powstanie kontuzji. W terapii wykonuje się odpowiednie techniki manualne, które mają na celu przywrócenie odpowiedniej długości oraz elastyczności pasma oraz pozostałych struktur anatomicznych wymagających takiej ingerencji (m.in. gluteus maximus, tensor fascie late).

Rehabilitacja kolana biegacza Kraków

Kolano biegacza to kontuzja, która wymaga opieki specjalisty, gdyż problemy same nie znikną. Na co dzień warto natomiast odciążać kolano, ograniczając aktywność fizyczną oraz stosując zimne okłady (np. z lodu). Najlepsze efekty w terapii kolana biegacza przynosi stosowanie leków przeciwzapalnych, połączone z terapią manualną i ćwiczeniami rozciągającymi. W niektórych przypadkach taka forma nie daje zadowalających efektów, wówczas potrzebne jest leczenie operacyjne.

FAQ – najważniejsze pytania dotyczące rehabilitacji kolana biegacza

Jak wygląda test Noble’a wykonywany przy kontuzji zwanej “kolanem biegacza”?

Podczas testu Pacjent leży na boku z kończyną testowaną uniesioną ku górze, zgiętą w stawie kolanowym do kąta 90 stopni. Następnie terapeuta wykonuje nacisk na nadkłykieć boczny lub 1-2 cm powyżej. Ból podczas prostowania kończyny w stawie kolanowym, w kącie 30 stopni, świadczy o ITBS.

W ramach fizjoterapii prowadzę zabiegi fizjoterapeutyczne z zakresu leczenia: