zlamanie zmeczeniowe Kraków

Złamanie zmęczeniowe

Złamanie kości to nagły uraz, który kojarzy nam się nie tylko z ogromnym bólem, ale i unieruchomieniem kończyny. Nie zawsze jednak do takiej sytuacji doprowadza pojedynczy uraz. W przypadku, gdy struktura kości przez dłuższy czas poddawana jest obciążeniom, mogą pojawić się w niej mikrouszkodzenia, które doprowadzają do złamania zmęczeniowego.

Czym jest złamanie zmęczeniowe?

Złamanie zmęczeniowe, zwane również przeciążeniowym, stresowym, powolnym, marszowym, powstaje na skutek przeciążeń układu kostnego, sumujących się w długim okresie. W odróżnieniu od tradycyjnego złamania nie jest ono wynikiem gwałtownego wypadku czy pojedynczego urazu. Duże obciążenia, którym wielokrotnie poddawana jest kość, osłabiają jej strukturę, doprowadzając do powstania mikrouszkodzeń. W momencie, kiedy granica wytrzymałości struktury kostnej zostaje przekroczona, dochodzi do złamania zmęczeniowego. Do złamania przeciążeniowego najczęściej dochodzi stopniowo, nawet przez kilka tygodni. Tego typu złamanie może dotyczyć różnych kości układu kostno-stawowego. Najczęściej jednak są to: kość piszczelowa, kość śródstopia, kość piętowa, strzałka, kość ramienna, kręgi. Kontuzja ta bardzo często występuje u sportowców, zwłaszcza u biegaczy.

Jakie są przyczyny złamania zmęczeniowego?

Do złamania zmęczeniowego przyczyniają się niewielkie, ale często powtarzające się mikrourazy układu kostnego. Do głównych przyczyn zalicza się:

• intensywny wysiłek fizyczny;
  • uprawianie kilku sportów, które obciążają stawy (np. tenis, bieganie, squash);
  • brak odpowiedniej rozgrzewki przed treningiem;
  • źle dobrane obuwie, które nie amortyzuje wstrząsów;
  • zażywanie leków (kortykosteroidy);
  • zaburzenia miesiączkowania;
  • zaburzenia odżywiania;
  • otyłość;
  • niedobór witaminy D oraz wapnia.

Jak objawia się złamanie zmęczeniowe?

Do objawów złamania zmęczeniowego można zaliczyć lekkie dolegliwości bólowe po wysiłku lub w jego trakcie. Taki ból często utrzymuje się od kilku do kilkunastu dni. Niejednokrotnie dochodzi do stopniowego narastania bólu – im bardziej wzrasta obciążenie, tym bardziej ból się nasila. Dolegliwości bólowe mogą się również pojawić podczas wykonywania codziennych czynności.

Diagnoza złamania zmęczeniowego

Przy złamaniu zmęczeniowym często diagnostyka nastręcza trudności. Zdjęcie RTG nie uwidacznia uszkodzenia, zwłaszcza we wcześniejszych fazach choroby. Zdecydowanie lepsze efekty przynosi wykonanie rezonansu magnetycznego (MRI), tomografii komputerowej (TK) lub USG przez doświadczonego radiologa, co potwierdza ostatecznie kontuzję.

Leczenie złamania zmęczeniowego Kraków

Leczenie złamania zmęczeniowego piszczeli (podano przykład kości piszczelowej, ponieważ złamanie jej trzonu występuje najczęściej) głównie opiera się na leczeniu zachowawczym. Przede wszystkim zaleca się ograniczenie aktywności fizycznej i okresową rezygnację z dotychczas uprawianych sportów. Konieczna jest również współpraca z fizjoterapeutą, który skupia się na odszukaniu zaburzeń mięśniowych i biomechanicznych oraz ich znormalizowaniu. Wykorzystywane są w tym celu techniki terapeutyczne tkanek miękkich i stawowych oraz odpowiednie ćwiczenia, przede wszystkim czucia głębokiego (proprioceptywne), które przynoszą bardzo dobre efekty. Terapeuta dokonuje szczegółowej analizy całego ciała i na tej podstawie prowadzi terapię. Powrót do treningów powinien być stopniowy, a zakres obciążenia dobierany indywidualnie.

Stosowanie się do zaleceń fizjoterapeuty, który wdroży odpowiednią rehabilitację złamania zmęczeniowego, jest gwarancją powrotu do pełnej sprawności.

FAQ – najważniejsze pytania dotyczące złamania zmęczeniowego

Czy po rehabilitacji złamania zmęczeniowego można od razu wrócić do aktywności fizycznej?

Jeżeli leczenie złamania zmęczeniowego przebiegło pomyślnie, z reguły nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, aby powrócić do aktywności fizycznej. Po powrocie do aktywności fizycznej zaleca się jednak, aby rozsądnie planować obciążenia treningowe, dobierać odpowiednie obuwie, a także prowadzić zbilansowaną dietę, co w przyszłości może pomóc zmniejszyć ryzyko złamań zmęczeniowych.

Jakie są powikłania nieleczonego złamania zmęczeniowego?

Powikłaniem przy nieleczonym złamaniu zmęczeniowym może być martwica kości na skutek zaburzenia czucia.

Oprócz rehabilitacji złamań zmęczeniowych prowadzę również zabiegi na: