obrzeki Kraków

Obrzęki

Obrzęk limfatyczny może zaatakować ręce i nogi, a nawet całe ciało. Tkanki objęte opuchlizną są bardziej podatne na infekcje. Często wiąże się to z przewlekłym stanem zapalnym, który jeswskazaniem do leczenia farmakologicznego izachowawczego.

Rehabilitacja obrzęku limfatycznego

Jak powstają obrzęki?

Obrzęk limfatyczny (chłonny) to proces nagromadzania się wysokobiałkowego płynu w komórkach i tkankach. Klinicznie objawia się to zwiększeniem objętości dotkniętej nim okolicy ciała. Obrzęki najczęściej dzielimy na dwie grupy: uogólnione – dotyczące całego ciała oraz miejscowe – opuchlizna rąk, nóg, twarzy. Spuchnięte stopy i łydki są problemem powszechnym i nie zawsze są wynikiem występowania jakiejś patologii. Często pojawiają się nawet u osób zdrowych w wyniku spowolnienia odpływu krwi żylnej z kończyn dolnych.

Przyczyny powstawania obrzęków nóg

Opuchliźnie nóg sprzyja długotrwałe pozostawanie w pozycji stojącej lub siedzącej, starszy wiek, nadmierne spożywanie soli, która powoduje odkładanie się wody w organizmie, jak również stosowanie niektórych leków. Obrzęki nóg często dotykają kobiety ciężarne, zwłaszcza w drugiej połowie ciąży. Mogą być również objawem poważnych chorób (np. przewlekłej niewydolności żył). Wśród innych przyczyn obrzęków można wymienić:

• urazy, kontuzje;
  • zakrzepicę żył;
  • niewydolność serca.

Obrzęki całego ciała

Obrzęki całego ciała, które pojawiają się jednocześnie w różnych miejscach, wymagają przeprowadzenia wnikliwej diagnostyki. Mogą pojawić się u kobiet zdrowych (np. w wyniku miesiączki), ale mogą być również przyczyną wielu poważnych schorzeń, takich jak:

• niewydolność nerek;
  • niewydolność wątroby;
  • niewydolność prawej komory serca (obrzęki od serca).

Leczenie obrzęków – fizjoterapia obrzęków limfatycznych Kraków

Niektóre z obrzęków wymagają leczenia chorób podstawowych i w tym wypadku bez wizyty u specjalisty danej dziedziny się nie obędzie. Są natomiast też i takie obrzęki, zwłaszcza obrzęki miejscowe – powstałe na skutek uderzenia, urazu – z którymi można skutecznie walczyć za pomocą fizjoterapii.

Fizjoterapia i rehabilitacja stwarzają możliwości redukcji obrzęków, a także poprawy zakresu ruchomości danej kończyny. Istotnym elementem terapii obrzęku, wspomagającym naturalny drenaż chłonny, jest ruch. Ćwiczenia ruchowe o niskim stopniu intensywności wpływają na poprawę funkcji pompy mięśniowej.

W leczeniu obrzęków doskonałe efekty przynosi również taping powięziowy. Za pomocą lekkiego uciskania i przesuwania tkanki jesteśmy w stanie doprowadzić do lepszego napełnienia naczyń włosowatych systemu limfatycznego, czego efektem jest zwiększenie wydolności transportowej systemu naczyń limfatycznych.

Rehabilitacja odgrywa bardzo ważną rolę w kompleksowej terapii przeciwobrzękowej.

Oprócz leczenia obrzęków limfatycznych specjalizuję się również w leczeniu: