Metoda McKenziego Kraków

Metoda McKenziego oferuje skuteczne ćwiczenia na ból kręgosłupa i stawów obwodowych. Wyróżnia się na tle innych metod leczenia dolegliwości kręgosłupa, ponieważ nie ogranicza się wyłącznie do zlikwidowania dolegliwości bólowych. Jej celem jest przede wszystkim eliminacja przyczyny bólu.

Metoda McKenziego na ból kręgosłupa

Metoda McKenziego to jedna z powszechnie stosowanych metod terapeutycznych. Wykorzystywana jest w przypadku dolegliwości bólowych kręgosłupa powstałych na skutek urazów lub zespołów przeciążeniowych. Metoda ta stwarza możliwość przywrócenia pełnych funkcji ruchowych oraz zabezpiecza Pacjenta przed pojawieniem się bólu w przyszłości.

Metoda McKenziego – jak przebiega leczenie?

Metoda McKenziego składa się z dwóch faz:

1. Diagnostyka
  2. Terapia

W ramach diagnostyki przeprowadza się szczegółowy wywiad z Pacjentem, w oparciu o opracowany przez nowozelandzkiego fizjoterapeutę McKenziego specjalny protokół diagnostyczny. Dokładny wywiad dotyczy m.in. przebiegu choroby, dotychczasowego leczenia, ewentualnych czynników sprawczych. W następnej kolejności przechodzi się do tzw. badania funkcjonalnego, które polega na wykonaniu testów ruchowych. Wprawia się w ruch każdy odcinek kręgosłupa po to, aby Pacjent mógł sam ocenić, z jakiego miejsca pochodzi ból. Druga faza leczenia obejmuje terapię, polegającą na odpowiednio dobranych ćwiczeniach na podstawie wcześniejszego badania.

Metoda McKenziego – klasyfikacja schorzeń

Metoda McKenziego rozróżnia trzy zespoły bólowe kręgosłupa:

• Zespół strukturalny – dotyczy zmian w obrębie dysku. Zaburzenia pochodzenia strukturalnego cechują się różnorodnymi objawami, takimi jak: promieniujące bóle od kręgosłupa wzdłuż kończyn, drętwienie, mrowienie, zaburzenie czucia.
  • Zespół dysfunkcyjny – dotyczy uszkodzeń w obrębie tkanek kręgosłupa, może być wynikiem urazu, zmian zwyrodnieniowych.
  • Zespół posturalny – wynika z wieloletnich nawyków nieprawidłowej postawy. Dotyczy głównie osób mało aktywnych fizycznie, które prowadzą siedzący tryb życia.

Wskazania do leczenia metodą McKenziego

Ćwiczenia na bóle kręgosłupa opracowane przez R. McKenziego są wskazane dla każdego, kto boryka się z umiarkowanym bądź silnym bólem kręgosłupa, a przede wszystkim dla osób, które mają problem z wypadaniem dysku, czyli przemieszczaniem się krążka międzykręgowego. Metoda McKenziego zalecana jest również osobom z nieprawidłową postawą ciała.

Główne wskazania to:

Przeciwwskazania do stosowania metody McKenziego

• objawy ucisku rdzenia kręgowego;
  • nowotwory;
  • gruźlica;
  • zespoły ogona końskiego;
  • leczenie przeciwzakrzepowe, hemofilia;
  • choroby infekcyjne;
  • niewydolność krążeniowa;
  • ciąża (I trymestr);
  • choroba Pageta.

Jakich efektów można spodziewać się po leczeniu metodą McKenziego?

Przy właściwie dobranych ćwiczeniach na kręgosłup i odpowiedniej ilości pracy z Pacjentem metoda ta pozwala na redukcję objawów oraz samodzielne radzenie sobie z dolegliwościami bólowymi. Ćwiczenia McKenziego są bardzo skuteczne. Udowodniono, że wśród osób je stosujących, bardzo rzadko zdarzają się nawroty.

Metoda McKenziego w gabinecie fizjoterapii Fiejdasz w Krakowie

Na rehabilitację do mnie najczęściej zgłaszają się Pacjenci z ostrym bólem kręgosłupa, który promieniuje do kończyn. Wówczas proponuję im leczenie metodą McKenziego, która przynosi bardzo dobre efekty nie tylko w leczeniu bólu, ale i eliminacji przyczyny dolegliwości bólowych. Pacjent, stosując tę metodę, ma możliwość samodzielnej pracy, a wiele ćwiczeń może wykonywać również samemu w domu, co zwiększa skuteczność terapii.

Zapraszam do swojego gabinetu na rehabilitację metodą McKenziego wszystkie te osoby, które borykają się z przewlekłymi i przeciążeniowymi bólami kręgosłupa.

FAQ – najważniejsze pytania dotyczące metody McKenziego

Czy jedno spotkanie z fizjoterapeutą wystarczy, aby pozbyć się dolegliwości bólowych kręgosłupa?

Już po jednej sesji fizjoterapeutycznej Pacjent może poczuć się lepiej, a nieprzyjemne objawy bólowe ulec zmniejszeniu. Jednak w celu osiągnięcia trwałych rezultatów, wskazane jest regularne wykonywanie odpowiednio dobranych ćwiczeń również samodzielnie w domu.

Czy można metodę McKenziego łączyć z innymi metodami rehabilitacyjnymi?

Metoda McKenziego, zarówno pod względem diagnostycznym, jak i terapeutycznym, doskonale uzupełnia się z innymi metodami takimi jak chociażby Terapia Manualna.

Na czym polega innowacyjność metody McKenziego?

Tak jak już wcześniej zostało wspomniane, metoda McKenziego zakłada nie tylko uśmierzenie bólu, ale wyeliminowanie przyczyny tej przypadłości oraz przeciwdziałanie nawrotom.

Co jeszcze wykonuję w ramach fizjoterapii?

Jakub Fiejdasz - ZnanyLekarz.pl