Rehabilitant - zdjęcie
Powrót do listy artykułów

Jak leczyć bóle i zawroty głowy?

W dzisiejszych czasach wiele osób uskarża się na bóle i zawroty głowy, często nie znając ich przyczyny, a które najczęściej są spowodowane zaburzeniami w obrębie odcinka szyjnego kręgosłupa. Dotyczy to osób w różnym wieku, częściej kobiet. Siedzący tryb życia, permanentny stres, mała lub nieodpowiednia aktywność fizyczna to czynniki które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia tych dolegliwości lub ich nasilenia. W takich sytuacjach dochodzi do zwiększenia napięcia mięśniowego mięśni podpotylicznych, obręczy barkowej, może powstać zablokowanie stawu miedzykręgowego a to z kolei podrażnia nerwy czuciowe unerwiające powierzchnię głowy. Początkowo ból głowy pojawia się w okolicy podpotylicznej a następnie przenosi się na skronie, okolicę ucha, szczęki a nawet oczu i czoła. Spowodowane jest to uciskiem, podrażnieniem nerwów, zablokowaniem stawu a w sytuacji podrażnienia pęczków naczynioruchowych odpowiedzialnych za ukrwienie mogą pojawić się migreny. Na bóle głowy wywołane przez utrzymywanie długotrwałej pozycji statycznej głównie podczas siedzenia narażone są szczególnie osoby z wadami postawy takimi jak plecy płaskie, kifoza czy skolioza ,które w tej sytuacji powodują istotne przeciążenie kręgosłupa. Pacjenci często zgłaszają bóle szczęk lub ich duże napięcie (głównie mięśni żwaczy), co może mieć związek z zaburzeniem funkcjonowania narządu żucia (staw skroniowo-żuchwowy) jak i z samymi dolegliwościami odcinka szyjnego kręgosłupa. Pomijaną przyczyną bólów i zawrotów głowy jest nieprawidłowo funkcjonujący odcinek lędźwiowy kręgosłupa, kości krzyżowej i ogonowej wskutek urazu (np.upadek) lub przeciążenia.

Jak leczy się bóle i zawroty głowy w gabinecie fizjoterapii i osteopatii?

• Przeprowadza się szczegółowy wywiad wykluczający poważne choroby (guzy, infekcje,zatrucia, udary)
  • Ocenia się postawę pacjenta (pod kątem wad postawy)
  • Bada się funkcjonowanie odcinka szyjnego i jeśli istnieje wskazanie lędźwiowo-krzyżowego
  • Ocenia się zaburzenia równowagi mięśniowo- powięziowej najczęściej na wszystkich odcinkach ciała

Leczenie koncentruje się na manualnym odblokowaniu stawów, zmniejszeniu napięcia mięśni podpotylicznych, obręczy barkowej, żwaczy, poprawę drenażu limfatycznego, rozluźnienia szwów czaszki oraz poprawę przepływu płynu mózgowo rdzenioweogo. Wszystkie te zabiegi maja na celu odbarczenie układu nerwowego i mięśniowego i poprawę ukrwienia tkanek. Jeżeli problem dolegliwości znajduje się np. w okolicy kości krzyżowej terapeuta skupia swoje leczenie na ten rejon naszego ciała.